Als de corona-crisis in één ding productief is, dan wel in nieuwe woorden. Het woord corona-crisis alleen al. Of social distancing. Anderhalvemeteren: efficiënt, want anders heb je er een hele zin voor nodig. Flatten the curve! Het werd een slogan, een mantra, een missie! En de boodschap komt over, ook voor wie die curve niet kan natekenen of uitleggen.

 

Lockdown klinkt menselijker dan ophokplicht, alhoewel het toch ook iets nucleairs heeft. Ellebooghoesten… mja, dat is hoesten in je elleboog, daar was nu niet bepaald een nieuw woord voor nodig. Afhaalfileafstandseconomiee-perobalkonzanger… we begrijpen allemaal precies waarover het gaat. Telewerken: het kan nu écht. Essentiële verplaatsing lost vele verwachtingen in: het wekt ergernis op, weerspiegelt onze eeuwige zin voor plantrekkerij, werkt op de lachspieren. Mijn absolute favoriet!

Het virus prikkelt niet alleen de longen, maar dus ook onze taalknobbel. En eigenlijk onze creativiteit tout court. Plastiekfabrikanten, drukkers, onderwijzers, restaurateurs, thuisblijvers met naaimachines… we weten hoe. De lockdown blijkt ook heilzaam voor onze flexibiliteit, onze nuchterheid, relativeringsvermogen, sympathie én hoop. Muzikale weiden zijn verbannen naar 2021: moeilijk, maar alle begrip. We klappen voor de zorg. De zorg krijgt gratis pizza en taart. Vieren moederdag via skype. Volgen cursussen per zoom. Lopen in het gareel in winkelwandelstraten. Tot de onvermijdelijke corona-moeheid toeslaat natuurlijk.

Maar bubbel, moest dat nu echt? Was het niet genoeg als surrogaat voor champagne of – meer nog – cava… Fancy? Het verdoezelt vooral de prijs en de kwaliteit van wat er in ons glas gaat. Maar dat het nu ook een shortcut is voor “leden van een gezin onder één dak”, doet mijn tenen krullen. Ik zie de vliegende bol van professor Gobelijn. Of een gigantische zeepbel. Een sneeuwbol. The London Eye – dat zijn véél bubbels. De lift in Sjakie en de Chocoladefabriek.

Bij nader inzien is bubbel niet eens zo’n slecht woord. Die beelden maken het glashelder. Cartoon, filmpje, animatie of curve? Overbodig! Eén woord zegt méér dan duizend beelden!

 

Posted by:Sofie De Vriese

Germanist en gek op taal. Van het eerste tot het laatste woord. Ik hou van sterke verhalen. En die zijn niet alleen te vinden in een een roman of film. Verhalen zitten gewoon òveral! Meer dan 20 jaar werk ik voor magazines, vakbladen, bedrijven, organisaties en televisie. Ik voelde me jaren thuis in architectuur, interieur, design en cultuur. Nog steeds overigens, maar gaandeweg heb ik mijn domein uitgebreid. In mijn portfolio zitten ondertussen realisaties van de meest uiteenlopende onderwerpen. En kwamen er toegepaste fotografie en vormgeving bij. Variety is the spice of life! Aandachtig naar je luisteren. Je de juiste vragen stellen. Tussen de regels lezen. Me inleven in jouw boodschap, thema of event. Zo komt de essentie van wat jij kwijt wil, naar boven.